Виховна робота


Завдання і функції класного керівника

Повсякденне керівництво освітнім процесом у класі здійснює класний керівник, призначений адміністрацією школи з числа вчителів, що викладають у ньому. Він повинен забезпечити розв'язання таких завдань:
  1. виховання в учнів культури поведінки, 
  2. формування в них високих моральних якостей; 
  3. забезпечення єдності педагогічних вимог з боку сім'ї і школи; 
  4. організація в разі потреби допомоги учням (навчальної, матеріальної, моральної); 
  5. проведення заходів, які передбачають зміцнення здоров'я учнів; 
  6. організація суспільно корисної праці учнів, 
  7. ведення документації класу; 
  8. будування взаємин з учнями та їхніми батьками на демократичних засадах, співробітництві, 
  9. сприяння розвитку самоврядування учнів.
Класний керівник виконує
  • діагностичну, 
  • організаторську, 
  • виховну, 
  • координаційну, 
  • стимулюючу функції.
Діагностична функція класного керівника передбачає вивчення особливостей учнів свого класу, їхніх інтересів, нахилів, потреб, рівня вихованості, мотивів поведінки та інших якостей, що дає змогу скласти цілеспрямований і дієвий план виховної роботи, організувати результативний щоденний виховний вплив на учнівський колектив і на кожного учня зокрема. Для виявлення індивідуальних особливостей учнів використовують методи науково-педагогічного дослідження.

Організаторська функція полягає в умінні залучати колектив класу до різних видів виховної діяльності: 
  • пізнавальної, що збагачує уявлення учнів про навколишню дійсність; 
  • суспільно корисної, спрямованої на загальну користь і благо; 
  • ціннісно-орієнтаційної, яка розкриває учням духовні та матеріальні соціально значущі цінності й орієнтує на них їх поведінку; 
  • художньо-творчої, що дає учням можливість реалізувати індивідуальні творчі задатки та здібності; 
  • вільного спілкування, організації дозвілля учнів, що взаємозбагачує їх.
Для організації цього виду діяльності та забезпечення виховного результату педагог повинен володіти необхідними організаційними вміннями та навичками.

Виховна функція є найскладнішою в діяльності класного керівника. План виховної роботи в класі визначає зміст, форми і методи виховної діяльності. Класний керівник складає його з урахуванням загального змісту й методики виховання учнів у національній школі. Передусім виховна діяльність класного керівника передбачає підготовку і проведення запланованих виховних заходів, які є дієвим засобом формування в учнів 
  • соціально цінних мотивів поведінки, 
  • здорових інтересів, 
  • духовних потреб, почуттів, 
  • позитивних моральних, правових, трудових, естетичних та інших якостей.
Класний керівник повинен продумати, як залучити якомога більше членів дитячого колективу до підготовки і проведення виховного заходу, знайти кожному конкретну справу, бо лише за таких умов це стане справою самих учнів, за яку вони вболіватимуть, до якої ставитимуться з почуттям відповідальності. Уміла підготовча робота з чітким розподілом обов'язків вже сама по собі виховує учнів, оскільки потребує відповідної дисципліни як найпершої умови цікавого життя, успіху спільної справи; визнання людини за її ставленням до праці, відповідальності при виконанні дорученої справи, допомоги товаришам та ін. За таких умов виховний захід е завершальним актом певного періоду виховної роботи.