12 жовтня 2018 р.

Урок-тренінг з основ здоров'я

Тема:ВІЛ/СНІД
Мета: сформувати у підлітків розуміння власної відповідальності за ризик інфікування ВІЛ та ІПСШ; сприяти зміні мотивації ста­тевої поведінки підлітків на користь репродуктивного здоров'я та індивідуального захисту від ВІЛ; системати­зувати знання про шляхи передачі ВІЛ; навчити оці­нювати конкретні ситуації; формувати вміння підлітків робити усвідомлений вибір на користь здорового спосо­бу життя
Обладнання: Плакат «СНІДу — ні», картки червоного і синього кольору, відеофільм про імунітет люди­ни, м'ячі.
Хід  заняття
1.Повторення  правил ро­боти; (2 хв.)
Учні висловлюють свої пропозиції щодо проведен­ня уроку: правило піднятої руки, активність, лаконіч­ність та добровільність ви­ступу, гарний настрій тощо.
2. Гра-масаж «Дощик»(З хв.)
Діти стають колом і по­передньому роблять масаж, промовляючи: «Хмари-хмари, дощик-дощик (гладять та злегка постукують по спині), пішов град (сильні­ше стукають по спині)» Роз­вертаються і повторюють вправу.
3. Вправа "Ваші очікування» (2 хв.)
Діти повідомляють про те, що вони хочуть почути на уроці.

4.Обговорення листа 18- річної дівчинки, яка два роки тому заразилась ВІЛ. (5 хв.)
Лист
«Навіщо ви, дорослі, нас, своїх дітей кинули під танки? Ви винні в наших смертях. Ви використовуєте вільні зв’язки, ви розказуєте що так живуть усі. Але ми помираємо… У нас не має і не буде кохання, ні сімей, ні дітей. Ми ще живі, але нас немає. Не спонукайте нас до безпечного сексу. Зупиніться. Я була б вдячна, якби в мене хтось вирвав цигарку, коли я вперше її взяла. Але поряд не було нікого, хто б мене надоумив. Чому ніхто не розказав про безпечний секс? Чому не попередив?»

5.Повторення термінів, що таке СНІД та ВІЛ. Ознайомлення з новими (ро­бота в зошитах). (8 хв.)
 Нові терміни:
ЖСБ — жінки секс-бізнесу;        .
   КСП — комерційний секс-працівник;
   ДП — дискорданна пара, де один ВІЧ-інфікований, другий — здоровий;
   ІПСШ — інфекції, які передаються статевим шляхом;
    ЧСЧ — чоловіки, які ма­ють стосунки з чоловіками;
      • СІН — споживачі ін'єк­ційних наркотиків.
6. Аналіз статистичних даних. (З хв)
Учитель зачитує статис­тичні данні захворювання на СНІД.
У березні 1987 р. в нашій країні було зареєстровано пер­шого хворого на СНІД. Для багатьох це стало несподіванкою, про яку не хотілося думати, хотілося швидше забу­ти... Та потягся ланцюжок
захворювань. Ми повинні визнати: все нові та нові хво­роби є наслідком контактів
статевим шляхом, через інфіковану кров, від інфіко­ваної матері до дитини.
 За рівнем захворюваності
Дніпропетровська область посідає одне із перших місць в Україні. Тільки за 9  місяців поточного року було виявлено 1451 нових випадків ВІЛ-інфекцій. Най­більше — в Кривому Розі — 531 випадок.
Нині в Кривому Розі за­реєстровано 7897 ВІЛ-інфікованих громадян. Це люди від 18 до 39 років, (газета «Червоний гірник» № 19 від25.08.06р). 
 7. Рольова гра «Граємо нову казку». (30 хв.)
Учитель запитує дітей, які казки ваш  любили в дитинстві. Учні називають кілька назв, з яках учитель ділить клас на: «Колобок», «Теремок», «Ріпка», Даєть­ся 15 хв на підготовку. Наприклад:-«Жили-були дід та баба. Баба була сором'язлива, діда свого любила. А дід полюб­ляв усіх жіночок, навідував­ся до них, інколи залишав­ся на ніч. Результат -дискорданна сім'я. Щоб уберегти онуку, баба дає їй пора­ди: «Сходи в аптеку та купи рукавички, шприци, пре­зерватив». Онучка взяла із собою Мурку, Жучку, але не послухалася бабусю— пішла на дискотеку, де веселилась як хотілося.     Прийшов час збирати врожай ріпки. Але виникла проблема. У діда-молодця піднялася температура, діа­рея почалася. Бабка кашляє, чхає, онучка лімфи розтирає. Хто ж допоможе? Жучка, Мурка й Мишеня. Ті, хто не порушував режиму. Казка ця усім наука, СНІД—погана дуже штука. Ніж потім його мати, краще зараз пам'ятати.

8.  Перегляд фрагменту відеофільму про імунітет людини. (5 хв)

9. Гра «М'яч».
 Ведучий стоїть у центрі, в нього кидають м'ячі: спочат­ку один, потім два, п'ять, десять, двадцять учнів. Спо­чатку він їх відбиває, потім не встигав. Всі наступні м'ячі влучають у ціль. Учи­тель пояснює, що людина незахищена від хвороб. Але є такі, які лікуються (відби­тий м'яч), а є, що й не лі­куються (не відбиті м'ячі).

10. Робота у групах (10 хв.)
Учні об'єднуються у 4 групи: 1 — троянди, 2 — мімо­зи, 3 — тюльпани, 4 — нар­циси (улюблені квіти ді­тей), дає кожній завдання і через 5 хв. обговорюються ситуації.
Завдання
Для 1-ї групи: Як пал­іння, алкоголь, наркотики впливають на поведінку людини? (Травмується психіка, гальмується процеси позитивної поведінки, людина стає зухвало, поводиться неадекватно, спроможна на негативні вчинки.)
Для 2-ї групи: Чи може вживання наркотиків при­звести до інфікування ВІЛ? Яким чином? (Під дією наркотиків, які задурма­нюють мозок, людина себе не контролює: може уколотися спільною голкою статеві стосунки незахищені.)
Для 3-ї групи: До чого можуть призвести статеві відносини з випадковим партнером? (До виникнення ІПСШ, ВІЛ, СНІДу, розладу психіки.)                            
Для 4-ї групи: Чому слід дотримувати правила осо­бистої гігієни? (Щоб зберег­ти своє здоров 'я, народити дітей, мати сім 'ю, роботу, кохану людину, поважати себе.)                                     

11. Зачитується пам'ятка для учнів  (7 хв)
Пам'ятка
  Твоє тіло належить тільки тобі. У тебе є право на те, щоб одягатися, митися, спати на самоті.
• Люди торкаються один одного по-різному. Біль­шість дотиків приємні, деякі, як лоскотання, можуть завдати прикрощів. Деякі болісні. Якщо певні дотики викликали сумні­ви, поговори про це з дорослою людиною, якій ти довіряєш.
• Якщо хто-небудь торкнеться до тебе так, що тобі це не сподобається, або по­просить тебе доторкнутися так того, а тобі не хочеться, ти маєш відповісти «НІ». У тебе є право піти від тієї людини.
• Проте, що сталося, бажано розповісти дорослому, кому ти довіряєш.
  Ніхто, крім лікаря, не повинен торкатися інтим­них частин твого тіла. Якщо дорослий скаже: «Це наша таємниця», — обов'язково докажи про це дорослим, яким довіряєш.
  Жодний дорослий не мас права просити тебе тор­катися інтимних частин твого тіла.
• Ти не винен, якщо дорослий торкався інтимних частин твого тіла. Це дорослий повинен розуміти, що як робити не можна.
• Будь упевнений, що дорослі, яким ти довіряєш, повірять тобі і захистять.

12. Анкетування для перевірки знань. (5 хв.)
Учні піднімають картки, які символізують їхні відповіді: так — червоний, ні — синій.
Анкета
1.  ВІЛ — це вірус, що спричиняє СНІД. (Так.)
2.  Можна інфікуватися ВІЛ, випивши зі склянки, якою користувався ВІЛ-інфікований. (НІ)і
3. ВІЛ передається через дружній поцілунок. (Ні.)
4.  Можна інфікуватися ВІЛ під час переливання не перевіреної крові. (Так)
5. ВІЛ-носія може зарази­ти свого статевого партнера. (Так.)
6.  Вживання алкоголю може підвищити ризик інфікування ВІЛ. (Так.)
7. Комарі можуть перено­сити ВІЛ. (Ні)
8. Використовування од­норазових шприців може за­хистити від ВІЛ. (Так.)
9. Використання презер­вативів під час статевого контакту може зменшити ризик інфікування ВІЛ. (Так.)
10.  Вживання протизап­лідних пігулок може захис­тити жінку від інфікування ВІЛ.(Ні)
11.  Можна інфікуватися через сидіння на унітазі. (Ні.)
12. Інфіковані на ВІЛ становлять загрозу для суспільства.(Ні)
13. Підбила підсумків.
Учитель дякує  всім за ро­боту на уроці, бажає бути ро­зумними та здоровими.