Тема: Ризики
статевого дозрівання підлітків
Мета: З’ясувати
ризики статевого дозрівання у підлітковому віці, їх причини та наслідки. Розвивати
знання про вплив психоактивних речовин на статевий розвиток. Вчити правильно
аналізувати причини і наслідки ризикованої статевої поведінки. Ознайомити з ознаками
і небезпекою інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). Пригадати умови
виникнення ВІЛ-інфекції. Виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих
людей, дружні стосунки між дітьми.
Ризики статевого дозрівання 9 клас
Тип уроку: тренінг
Результати
навчання
Наприкінці
заняття учні:
- називають причини і наслідки ризикованої
статевої поведінки;
- пояснюють вплив психоактивних речовин на
статевий розвиток;
- оцінюють ризики інфікування ВІЛ у різних
ситуаціях;
- демонструють вміння висловлювати симпатію без
інтимних стосунків.
Обладнання і матеріали:
- підручники, зошити, папір А4, олівці, плакат з
правилами, «дерево очікувань» на плакаті, диск із записом відеофільму.,
презентація до уроку, фігурки червоного та зеленого кольорів, проектор,
презентація.
Що підготувати заздалегідь:
- інформаційні листки ;
- картки зеленого та червоного кольорів;
- виставка літератури "Все про ВІЛ/СНІД та
ІПСШ".
Домашнє завдання:
- підручник Т.В. Воронцова "Основи здоров'я
", §7.
- Робочий зошит, ст.
39-40, завдання 1-8.
Хід заняття
І. Вступна
частина:
1. Знайомство, повторення
правил
(Вправа «Подай руку»- подати один одному руки і посміхнутись
для привітання);
2.
Зворотній
зв’язок (Продовжіть фразу:
"Я щасливий (щаслива), що я хлопець (дівчина), тому що..."),
3. Назвати тему і мету уроку
4. Виявлення
очікувань (Свої очікування діти пишуть на
листочках і прикріплюють біля сухого дерева. Якщо очікування справдяться, то
листочки переміщують на дерево).
ІІ. Основна частина
1. Теоретичний
блок:
- вступне слово
вчителя:
У підлітковому віці відбувається статеве
дозрівання (пубертат) – процес перетворення хлопчиків і дівчаток на молодих
чоловіків і жінок. Деякі фізіологічні та психологічні зміни у хлопчиків
відмінні від тих, що відбуваються у дівчат, а деякі є спільними для обох
статей. Давайте з’ясуємо, що це за зміни.
- Гра
"Шнурівка"
Об’єднати учнів у дві групи
(хлопці-дівчата). По черзі кожна група називає фізіологічні і психологічні
ознаки статевого дозрівання підлітків. Виграє команда, яка останньою назве
ознаку.
Фізіологічні
та психологічні ознаки статевого дозрівання
|
- відбувається від 9 до 16 років (д.), 11-18 років (х.);
- виробляються статеві гормони;
- збільшуються молочні залози і волосяний покрив;
- інтенсивно росте скелет;
- починається менструальний цикл у дівчаток;
- збільшуються статеві органи у хлопчиків;
- змінюються хрящі гортані і голос;
- у хлопчиків відбуваються полюції;
- змінюються стосунки між статями;
- паління, вживання алкоголю,
експерименти з наркотиками;
- зміна деяких рис в характері;
- реакція на повчання дорослих;
- ранній
початок статевого життя…
|
Запитання для обговорення:
-
Які ознаки є спільними для обох статей?
-
Назвіть прояви ризикованої поведінки, характерні для періоду статевого
дозрівання (куріння, вживання алкоголю, експерименти з наркотиками, ранній
початок статевого життя…).
-
міні-лекція
"Причини і наслідки ранніх статевих стосунків"
Інтимні статеві стосунки – частина
повноцінного життя більшості дорослих людей. Вони дають змогу виконати найвище
призначення людини – стати батьком або матір’ю. Та іноді ці стосунки призводять
до негативних наслідків: психічних травм, осуду з боку інших людей, небажаної
вагітності, інфекцій, що передаються статевим шляхом, у тому числі ВІЛ.
Більшість підлітків мріє лише про емоційну близькість, фізична близькість поки
що не є для них актуальною. Чому ж підлітки зважуються на фізичну
близькість хоч і не готові до неї? Одна з причин – настирливе нав’язування
деяким фільмами ідеї лібералізації моралі. Інша причина - вживання
психоактивних речовин. Але тютюн і алкогольні напої насправді уповільнюють
статеве дозрівання і призводять до виникнення залежності. Одним з наслідків
вживання цих речовин для хлопців є послаблення сексуального потягу і цироз
печінки. Цей орган виробляє білок, який зв’язує тестостерон (чоловічий гормон)
і в чоловіків зростає рівень жіночих гормонів і зявляються жіночі
риси:збільшуються грудні залози, атрофуються мязи, збільшуються жирові залози.
А в жінок психоактивні речовини впливають не лише на здоровя, а й на майбутніх
дітей (вони народжуються з фізичними та розумовими вадами).
Мозковий
штурм:
"Чому підлітки зважуються на інтимні статеві
стосунки?"
- щоб стати
популярнішими серед однолітків;
-
щоб не відрізнятися від інших («усі так роблять»);
-
не знають (або не замислюються) про можливі наслідки;
-
хочуть довести своє кохання;
-
хочуть утримати коханого;
-
роблять це за гроші або подарунки;
-
під впливом алкоголю або наркотиків.
-
інформаційні повідомлення (учитель узагальнює відповіді
учасників);
2.
Практичний блок:
-
робота
в групах
Об’єднати дітей у 3 групи (за правилом
«світлофора»).
Обговорити
можливі наслідки статевих стосунків.
Група 1. для
юнаків.
Група 2. для
дівчат.
Група 3. для
обох статей.
-
руханка «Погода…»
Отже,
відпочили-працюємо далі. Деякі гендерні стереотипи можуть підштовхнути молодих
людей до ризикованої статевої поведінки,
бо вони впливають на стосунки між чоловіком і жінкою. Ідучи всупереч цим
стереотипам підлітки не замислюються над
наслідками статевих контактів і часто потрапляють у безвихідне становище.
-
взаємонавчання:
-
робота з підручником (стор. 66-67)
Об’єднуємося у 2 груп. Кожна з груп готує
повідомлення про бактеріальні та вірусні ІПСШ:
1- Бактеріальні ІПСШ;
2- Вірусні ІПСШ;
Далі один учасник з кожної групи, ділиться отриманою
інформацією з членами паралельної групи.
Вчитель перевіряє засвоєння знань.
- перегляд
відеофільму про ВІЛ-інфекцію
Обговорення побаченого:
- вікторина "Що я
знаю про ВІЛ-інфекцію?"
Завдання
У вас є картки червоного, жовтого та зеленого кольорів.
Зараз я буду зачитувати твердження, з яким ви можете погоджуватись або ні. У разі
згоди ви піднімаєте картку зеленого кольору, а незгоди ─ червоного. Якщо
вагаєтесь - жовтого кольору.
Вірус
імунодефіциту людини (ВІЛ) передається через:
- рукостискання, обійми;
- спільне з ВІЛ – інфікованим користування
верхнім одягом;
- спільне користування фонтанчиком для питної
води;
- спільне користування голками та шприцами для
ін'єкцій;
- чхання та кашель;
- плавання разом в басейні;
- спільні рушники, мило, мочалку;
- статевий контакт без презерватива;
- домашніх тварин;
- посуд, їжу;
- спільне користування туалетом, унітазом;
- статевий контакт з використанням презерватива;
- спільне користування голками для проколювання
вух, татуювання, пірсингу;
- монети та паперові гроші;
- постільну та настільну білизну;
- переливання крові;
- дверні ручки та спортивні снаряди;
- поцілунки;
- комарів та інших комах;
- грудне годування немовляти ВІЛ-інфікованою
матір'ю;
- народження від ВІЛ-інфікованої матері.
Незважаючи на те, що у підлітковому віці
нас чекають різні ризики і небезпеки – це найкращий період для того, щоб
пізнавати багато нового і цікавого, дружити і кохати, помилятися і виправляти
помилки, не думати про погане і не залишатися наодинці зі своїми думками. І ось
ця пісня є яскравим цьому підтвердженням.
Запис пісні
Н.Бурмаки «Не бійся жити»
ІІІ. Заключна частина:
Підсумкові завдання
1. Робота
в колі
Слово вчителя
Молоді люди мають багато можливостей
висловити свої почуття без інтимних стосунків і уникнути ризику небажаної
вагітності та інфікування ВІЛ/ІПСШ. У вас є сердечка. На них способи
висловлення своїх почуттів без інтимних стосунків, які запропонували інші учні.
Допишіть свої пропозиції.
Обговорення.
2. Підсумок уроку:
На цьому уроці ви багато дізнались про ризики , причини
та
наслідки статевого дозрівання. А також про
ІПСШ та ВІЛ – інфекцію. Отже, чиї
очікування справдились, наклейте листочки на гілочки нашого дерева, а чиї ні –
дізнаємось про це на наступному тренінгу.
3.
Виставлення
оцінок.
Домашнє завдання:
- підручник Т.В. Воронцова "Основи здоров'я
", §7.
- Робочий зошит, ст. 39-40, завдання 1-8.
Завершення
тренінгу
Стати в коло,
взятися за руки і разом виконують все, що говорить вчитель: "Уявіть нашу
планету. Доторкніться до неї руками. Вона посміхається вам. Усміхніться у
відповідь і обніміть її так, щоб всім нам стало тепліше. Дякуємо всім!"
Мета: З’ясувати
ризики статевого дозрівання у підлітковому віці, їх причини та наслідки. Розвивати
знання про вплив психоактивних речовин на статевий розвиток. Вчити правильно
аналізувати причини і наслідки ризикованої статевої поведінки. Ознайомити з ознаками
і небезпекою інфекцій, що передаються статевим шляхом (ІПСШ). Пригадати умови
виникнення ВІЛ-інфекції. Виховувати толерантне ставлення до ВІЛ-інфікованих
людей, дружні стосунки між дітьми.
Тип уроку: тренінг
Результати
навчання
Наприкінці
заняття учні:
- називають причини і наслідки ризикованої
статевої поведінки;
- пояснюють вплив психоактивних речовин на
статевий розвиток;
- оцінюють ризики інфікування ВІЛ у різних
ситуаціях;
- демонструють вміння висловлювати симпатію без
інтимних стосунків.
Обладнання і матеріали:
- підручники, зошити, папір А4, олівці, плакат з
правилами, «дерево очікувань» на плакаті, диск із записом відеофільму.,
презентація до уроку, фігурки червоного та зеленого кольорів, проектор,
презентація.
Що підготувати заздалегідь:
- інформаційні листки ;
- картки зеленого та червоного кольорів;
- виставка літератури "Все про ВІЛ/СНІД та
ІПСШ".
Домашнє завдання:
- підручник Т.В. Воронцова "Основи здоров'я
", §7.
- Робочий зошит, ст.
39-40, завдання 1-8.
Хід заняття
І. Вступна
частина:
1. Знайомство, повторення
правил
(Вправа «Подай руку»- подати один одному руки і посміхнутись
для привітання);
2.
Зворотній
зв’язок (Продовжіть фразу:
"Я щасливий (щаслива), що я хлопець (дівчина), тому що..."),
3. Назвати тему і мету уроку
4. Виявлення
очікувань (Свої очікування діти пишуть на
листочках і прикріплюють біля сухого дерева. Якщо очікування справдяться, то
листочки переміщують на дерево).
ІІ. Основна частина
1. Теоретичний
блок:
- вступне слово
вчителя:
У підлітковому віці відбувається статеве
дозрівання (пубертат) – процес перетворення хлопчиків і дівчаток на молодих
чоловіків і жінок. Деякі фізіологічні та психологічні зміни у хлопчиків
відмінні від тих, що відбуваються у дівчат, а деякі є спільними для обох
статей. Давайте з’ясуємо, що це за зміни.
- Гра
"Шнурівка"
Об’єднати учнів у дві групи
(хлопці-дівчата). По черзі кожна група називає фізіологічні і психологічні
ознаки статевого дозрівання підлітків. Виграє команда, яка останньою назве
ознаку.
Фізіологічні
та психологічні ознаки статевого дозрівання
|
- відбувається від 9 до 16 років (д.), 11-18 років (х.);
- виробляються статеві гормони;
- збільшуються молочні залози і волосяний покрив;
- інтенсивно росте скелет;
- починається менструальний цикл у дівчаток;
- збільшуються статеві органи у хлопчиків;
- змінюються хрящі гортані і голос;
- у хлопчиків відбуваються полюції;
- змінюються стосунки між статями;
- паління, вживання алкоголю,
експерименти з наркотиками;
- зміна деяких рис в характері;
- реакція на повчання дорослих;
- ранній
початок статевого життя…
|
Запитання для обговорення:
-
Які ознаки є спільними для обох статей?
-
Назвіть прояви ризикованої поведінки, характерні для періоду статевого
дозрівання (куріння, вживання алкоголю, експерименти з наркотиками, ранній
початок статевого життя…).
-
міні-лекція
"Причини і наслідки ранніх статевих стосунків"
Інтимні статеві стосунки – частина
повноцінного життя більшості дорослих людей. Вони дають змогу виконати найвище
призначення людини – стати батьком або матір’ю. Та іноді ці стосунки призводять
до негативних наслідків: психічних травм, осуду з боку інших людей, небажаної
вагітності, інфекцій, що передаються статевим шляхом, у тому числі ВІЛ.
Більшість підлітків мріє лише про емоційну близькість, фізична близькість поки
що не є для них актуальною. Чому ж підлітки зважуються на фізичну
близькість хоч і не готові до неї? Одна з причин – настирливе нав’язування
деяким фільмами ідеї лібералізації моралі. Інша причина - вживання
психоактивних речовин. Але тютюн і алкогольні напої насправді уповільнюють
статеве дозрівання і призводять до виникнення залежності. Одним з наслідків
вживання цих речовин для хлопців є послаблення сексуального потягу і цироз
печінки. Цей орган виробляє білок, який зв’язує тестостерон (чоловічий гормон)
і в чоловіків зростає рівень жіночих гормонів і зявляються жіночі
риси:збільшуються грудні залози, атрофуються мязи, збільшуються жирові залози.
А в жінок психоактивні речовини впливають не лише на здоровя, а й на майбутніх
дітей (вони народжуються з фізичними та розумовими вадами).
Мозковий
штурм:
"Чому підлітки зважуються на інтимні статеві
стосунки?"
- щоб стати
популярнішими серед однолітків;
-
щоб не відрізнятися від інших («усі так роблять»);
-
не знають (або не замислюються) про можливі наслідки;
-
хочуть довести своє кохання;
-
хочуть утримати коханого;
-
роблять це за гроші або подарунки;
-
під впливом алкоголю або наркотиків.
-
інформаційні повідомлення (учитель узагальнює відповіді
учасників);
2.
Практичний блок:
-
робота
в групах
Об’єднати дітей у 3 групи (за правилом
«світлофора»).
Обговорити
можливі наслідки статевих стосунків.
Група 1. для
юнаків.
Група 2. для
дівчат.
Група 3. для
обох статей.
-
руханка «Погода…»
Отже,
відпочили-працюємо далі. Деякі гендерні стереотипи можуть підштовхнути молодих
людей до ризикованої статевої поведінки,
бо вони впливають на стосунки між чоловіком і жінкою. Ідучи всупереч цим
стереотипам підлітки не замислюються над
наслідками статевих контактів і часто потрапляють у безвихідне становище.
-
взаємонавчання:
-
робота з підручником (стор. 66-67)
Об’єднуємося у 2 груп. Кожна з груп готує
повідомлення про бактеріальні та вірусні ІПСШ:
1- Бактеріальні ІПСШ;
2- Вірусні ІПСШ;
Далі один учасник з кожної групи, ділиться отриманою
інформацією з членами паралельної групи.
Вчитель перевіряє засвоєння знань.
- перегляд
відеофільму про ВІЛ-інфекцію
Обговорення побаченого:
- вікторина "Що я
знаю про ВІЛ-інфекцію?"
Завдання
У вас є картки червоного, жовтого та зеленого кольорів.
Зараз я буду зачитувати твердження, з яким ви можете погоджуватись або ні. У разі
згоди ви піднімаєте картку зеленого кольору, а незгоди ─ червоного. Якщо
вагаєтесь - жовтого кольору.
Вірус
імунодефіциту людини (ВІЛ) передається через:
- рукостискання, обійми;
- спільне з ВІЛ – інфікованим користування
верхнім одягом;
- спільне користування фонтанчиком для питної
води;
- спільне користування голками та шприцами для
ін'єкцій;
- чхання та кашель;
- плавання разом в басейні;
- спільні рушники, мило, мочалку;
- статевий контакт без презерватива;
- домашніх тварин;
- посуд, їжу;
- спільне користування туалетом, унітазом;
- статевий контакт з використанням презерватива;
- спільне користування голками для проколювання
вух, татуювання, пірсингу;
- монети та паперові гроші;
- постільну та настільну білизну;
- переливання крові;
- дверні ручки та спортивні снаряди;
- поцілунки;
- комарів та інших комах;
- грудне годування немовляти ВІЛ-інфікованою
матір'ю;
- народження від ВІЛ-інфікованої матері.
Незважаючи на те, що у підлітковому віці
нас чекають різні ризики і небезпеки – це найкращий період для того, щоб
пізнавати багато нового і цікавого, дружити і кохати, помилятися і виправляти
помилки, не думати про погане і не залишатися наодинці зі своїми думками. І ось
ця пісня є яскравим цьому підтвердженням.
Запис пісні
Н.Бурмаки «Не бійся жити»
ІІІ. Заключна частина:
Підсумкові завдання
1. Робота
в колі
Слово вчителя
Молоді люди мають багато можливостей
висловити свої почуття без інтимних стосунків і уникнути ризику небажаної
вагітності та інфікування ВІЛ/ІПСШ. У вас є сердечка. На них способи
висловлення своїх почуттів без інтимних стосунків, які запропонували інші учні.
Допишіть свої пропозиції.
Обговорення.
2. Підсумок уроку:
На цьому уроці ви багато дізнались про ризики , причини
та
наслідки статевого дозрівання. А також про
ІПСШ та ВІЛ – інфекцію. Отже, чиї
очікування справдились, наклейте листочки на гілочки нашого дерева, а чиї ні –
дізнаємось про це на наступному тренінгу.
3.
Виставлення
оцінок.
Домашнє завдання:
- підручник Т.В. Воронцова "Основи здоров'я
", §7.
- Робочий зошит, ст. 39-40, завдання 1-8.
Завершення
тренінгу
Стати в коло,
взятися за руки і разом виконують все, що говорить вчитель: "Уявіть нашу
планету. Доторкніться до неї руками. Вона посміхається вам. Усміхніться у
відповідь і обніміть її так, щоб всім нам стало тепліше. Дякуємо всім!"