12 жовтня 2018 р.

Конспект бінарного уроку


Тема: Природа і людина Стародавньої Греції
Мета: узагальнити, систематизувати , поглибити і розширити знання з теми «Стародавня Греція»; ознайомити учнів з додатковою інформацією про природу, звичаї, традиції Стародавньої Греції; розширити знання з теми «Гідросфера»

Розвивати:
Ø навички самостійної роботи та роботи у групі;
Ø творчі здібності учнів та навички самостійної дослідницької роботи;
Ø вміння аналізувати й узагальнювати матеріал та спілкуватися з аудиторією;
Ø пізнавальну діяльність учнів, продовжувати формувати вміння і навички
Ø працювати з додатковою літературою і висловлювати свої думки;
Ø вміння застосовувати знання на практиці
Виховувати в учнів:
Ø   інтерес до історичного минулого людства та повагу до історичної спадщини різних країн та народів;
Ø   любов до природи та почуття відповідальності за її збереження
Ø    самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати
Ø Обладнання: підручник, атлас, контурна карта, роздавальний матеріал, мультимедійна презентація; ілюстрації
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань
Міжпредметні зв’язки: природознавство, основи здоров’я, зарубіжна література
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація навчальних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Основна частина уроку
Зупинка 1 Природно-географчні умови Греції
Зупинка 2 Основні заняття стародавніх греків
Зупинка 3   Рослинний і тваринний світ Стародавньої Греції
Зупинка 4. Зупинка Міфологічна
Зупинка 5 «Мудрість віків»
Зупинка 6 «Загадки від Ератосфена»
V Узагальнення і систематизація знань
VІ Підведення підсумків уроку
VІІ Домашнє завдання




Структура уроку
І. Організаційний момент
Вчитель  географії
Добрий день учні, присутні. Ми раді вітати вас на нашому уроці. Сьогодні у нас незвичайне заняття, а бінарний урок з історії та географії.
ІІ Актуалізація навчальних знань
Вчитель історії
Шановні учні зверніть увагу на предмети, що знаходяться у вас на столах (виноград, оливки), як ви думаєте, чому саме вони сьогодні перед вами?
(учні роблять припущення, що вони допомагають визначити тему сьогоднішнього уроку)
А як ви думаєте, з якою країною вони пов’язані? (учні мають дійти до висновку, що з Стародавньою Грецією)
Саме так . Сьогодні тема нашого уроку – ПРИРОДА І ЛЮДИНА У СТАРОДАВНІЙ ГРЕЦІЇ
Мета та завдання уроку визначаються спільно з учнями
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель географії
Щоб налаштуватися на роботу, поринути у відповідну атмосферу, давайте закриємо на хвилинку очі і спробуємо поглянути на Стародавню Грецію очима стародавніх греків, а допоможе нам у цьому вічна, бо пройшла скрізь тисячоліття поема Гомера «Іліада». А саме її уривок , де описується щит Ахілла, який йому викував хоч кульгавий, але талановитий бог Гефест.
(учні закривають очі, а в цей час лунає аудіо запис)
Землю на нім він зобразив майстерно, і небо, і море, 
Сонця невтомного коло, і срібний у повені місяць, 
І незліченні сузір'я, шо неба склепіння вінчають, 
Посеред них і Плеяди, й Пади, і міць Оріона, 
Й навіть Ведмедицю — інші ще Возом її називають. 
Далі родючих ланів змалював він широкі простори, 
Зорані тричі, й багато на них орачів із плугами 
Впряжених в ярма волів туди і назад поганяли. 
Далі він вирізьбив ще обважнілий від грон виноградник 
З золота, — кетяги сині, аж чорні, по ньому рясніли; 
Далі він череду вирізьбив дужих биків круторогих. 
Деякі з золота, інші із олова їх поробив він. 
Голосно мукали всі, ідучи із кошари на берег 
Спереду раптом два леви жахливі на стадо напали 
Й поволокли вже бика, що ревів і мукав страшенно 
В лев'ячих кігтях, а пси й юнаки поспішали на поміч. 
Далі він вирізьбив хвилі могутні ріки Океану 
З самого краю щита, що його змайстрував так старанно.
«Іліада» Гомера. (Опис Щита Ахілла)
Вчитель географії
Але перш ніж перейти до основної частини нашого уроку , ви повинні назвати слово – пароль, яким і відкриєте сьогоднішнє заняття, а допоможуть вам у цьому наші таємні конверти, які знаходяться десь на вашому або під вашим робочим місцем
«Дешифровщик»
За допомогою зашифрованого послання визначається назва команди (послання знаходиться під партами учнів, у запечатаному конвертіф0

1
2
3
4
5
6
7
8
A.    
А
Б
В
Г
Д
Е
Є
Ж
B.    
З
И
І
Ї
Й
К
Л
М
C.    
Н
О
П
р
С
Т
У
Ф
D.    
Х
Ц
Ч
Ш 
Щ
Ь
Ю
Я
Для 1 команди
С1., В3, В6, А1.
(Ніка)
Для 2 команди
В6, В7, В3, С2.
(Кліо)
Вчитель історії
А чому саме такі назви отримали ваші команди?
На протязі уроку ми з вами попрацюємо над таким проблемним питанням
«Вирішальну роль у формуванні цивілізації Стародавньої Греції відіграла природа чи людина»
Вчитель географії
Отже, ми бажаємо вам успіху, і нехай муза історії Кліо вас надихає, а богиня перемоги – Ніка, принесе удачу.
Вчитель історії
На партах у вас знаходяться картки само оцінювання, протягом уроку ви будете працювати і в результаті за підсумками вашої роботи будете оцінені  за певними критеріями.
ІV. Основна частина уроку
Зупинка 1 Природно-географчні умови Греції
Робота з контурною картою
Вчитель географії
Перше, що ми маємо з вами зробити – це визначити, де жили стародавні греки, що їх оточувало
Зараз вашим завданням буде «Послання з амфори»
«Послання з амфори»
Із дна Середземного моря на передодні уроку, підводні дослідники дістали грецьку амфору. Як виявилося там знаходяться послання від греків. Зараз кожна команда отримає завдання, позначити на контурній карті географічні об’єкти.
Перелік географічних об’єктів
1.     Середземне море
2.     Балканський півострів
3.     Егейське море
4.     Іонічне море
5.     о. Крит
6.     протока Босфор і Дарданелли
7.     Чорне море
8.     Мала Азія
9.     Апеннінський півострів
10.                        Адріатичне море
Зупинка 2 Основні заняття стародавніх греків
Вчитель історії
Як ви вважаєте, чи впливають природні умови на заняття людей?
 «Знайди пару»
Ви отримаєте частину від цілого. Ви маєте знайти підходящу пару та визначити про які заняття греків йде мова і які природні умови чи корисні копалини сприяли цим заняттям
Мозковий штурм
Запитання
Ви гарно справилися із своїми завданнями, а до якого висновку ми можемо з вами дійти?
(учні мають дійти висновку, що від природних ресурсів залежала той чи інший вид діяльності людини)
Зупинка 3   Рослинний і тваринний світ Стародавньої Греції
Вчитель географії
Створення Колажу під музичний супровід «Сиртакі»
(кожна команда представляє результати своєї роботи, а колажі вивішуються на дошці)
Зупинка 4. Зупинка Міфологічна
Вчитель історії
«Геракл»(2014), «Персі Джексон : море чудовиськ»(2011), «Війна богів:Безсмертні»(2011), «Битва титанів»(2010), «Персі Джексон і викрадач блискавок»(2010), «Одіссей та острів туманів»(2008), «Троя»(2004), «Ясон та аргонавти»(2000)…
Це далеко неповний перелік фільмів в основу сюжету яких покладено грецьку міфологію. А що вже говорити про літературу, образотворче мистецтво чи скульптуру… Словом, давньогрецька міфологія надихала, надихає і буде надихати на мистецькі подвиги
Ви вже , мабуть, зрозуміли, що наша наступна зупинка буде «Міфологічна»
«Ідентифікатор»
Чи легко археологам визначити  що то за пам’ятка, чи коли вона створена, чи що зображено на виробі тощо?
(Учні дають відповідь що не завжди)
Ви сьогодні станете маленькими дослідниками.
За допомогою мультимедійної презентації спробуйте визначити який бог чи богиня перед вами. Та скажіть нам по яким ознакам ви здогадалися.
Вчитель географії
Мозковий штурм
Запитання
А як ви думаєте, чому саме такі сили природи уособлювали грецькі боги? З чим це було пов’язано?
Зупинка 5 «Мудрість віків»
Вчитель історії
До наших днів дійшли, а найголовніше те, що ми їх використовуємо, крилаті вислови батьківщиною яких є Стародавня Греція
«Таємнича скриня»
Перед вами скринька, у ній знаходяться сувої на яких зображені предмети, ілюстрації, за допомогою яких ви маєте вгадати, що це за крилатий вислів та пояснити його сучасне значення.
Зупинка 6 «Загадки від Ератосфена»
Вчитель географії
Стародавні греки, були прекрасними  й відважними мореплавцями. Вони покидали рідні береги й вирушали у далекі мандри. Що їх чекало попереду?
(учні роблять свої припущення, на основі яких вчитель підводить їх до висновку, що вони пізнавали навколишній світ та відкривали нові, невідомі їм землі)
Слово вчителя
Саме так, греки відкриваючи нові землі називали їх, але їхні назви дещо відрізняються від сучасних.
За допомогою  підказок, ви маєте визначити про який географічний об’єкт йде мова та показати його на географічній карті.
1.            Геллеспонт

·                  завширшки у найвужчому місці лише 700 м,  є найвужчою протокою в світі (при довжині 30 км).
·                  Через протоку збудовано мости, що з’єднують Азію з Європою.
2.            Понт Евксинський

·        8000 років тому це було гігантське прісноводне озеро
·        вперше згадується в документах V століття до нашої ери
·        відсутність життя на глибинах понад 150-200 м. 
·        омиває береги  України, Румунії, Болгарії, Росії, Туреччини, Абхазії і Грузії.
3.            Борисфен

·        одна з найбільших річок Європи і найбільша в Україні
·        Загальна довжина річки на сьогоднішній день складає 2201 км
·        Геродот ще в V столітті до нашої ери говорив про Борисфен, що означає «річка з півночі».

4.            Тірас

·                  Третя за довжиною в межах України(після Дніпра й Південного Бугу та дев'ята в Європі.
·                  Річка вперше згадується Геродотом у V ст. до н. е. як прикордонна зі Скіфією річка під назвою «Тірас»
·                  Цей давній термін походить від іранського прикметника «швидкий» (курдського «дикий, неприборканий»
·                  Від Галича до Хотина річка утворює  каньйон, який з 2008 року внесено до списку семи природних чудес України.
5.            Істр
·                  протікає через десять Європейських країн: Німеччину, Австрію, Словаччину, Угорщину, Хорватію, Сербію, Болгарію, Румунію, Молдавію і Україну
·                  друга за довжиною (після Волги) річка Європи, 2850 км
·                  Найдавніші достовірні відомості про Дунай містяться у творах давньогрецького історика Геродота(V ст. до н. е
6.            Таврида

·                  Найбільший півострів, розташований на півдні України
·                  Глибоко вдається в Чорне море,зі сходу омивається Азовським морем
·                   
7.            Меотида

·             У перекладі з грецької «гниле озеро»
·             найдрібнішим морем у всьому світі
·             Найбільша глибина цього моря - 30,5 метрів, а середня глибина приблизно 8 метрів. 
8.            Боспор Кіммерійський

·        Це протока, що з’єднує Чорне море із Азовським
9.            Гіпаніс

·             річка на південному заході України
·             Четверта за довжиною (після Дунаю, Дніпра та Дністра) річка України і найбільша, яка тече виключно територією України — довжина її 806 км
·             Найбільша річка Вінницької області, що протікає через обласний центр
·             Турки називали її Ак-су, що означає «біла вода», греки — Гіпанісом або Іпанісом
10.       Левка

·             Один з островів у Чорному морі, який належить Україні
·             За давньогрецькою легендою, острів підняла з моря богиня Фетіда для свого сина Ахілла. 
·             Перша згадка про острів з'явилася у писемних джерелах кінця VII століття до н. е. — там він називався Левка (Білий).
·             тут був побудований храм Ахілла-Понтарха у 8–6 столітті до н.е.
Вчитель історії
Як ви вже зрозуміли , усі ці об’єкти  стосуються України. А що робили  греки на території України?
(греки під час Великої грецької колонізації заснували колонії)
-         А що змушувало греків покидати домівку та вирушати на пошуки нової батьківщини?
Зупинка 7  Для допитливих
Учні заздалегідь отримують випереджальні завдання на які повинні знайти відповідь
V Узагальнення і систематизація знань
Метод «Займи позицію»

Вчитель географії
На початку уроку ми поставили проблемне питання. Ви гарно працювали над завданнями, які мали допомогти вам зробити власні висновки. Отож, настав час зайняти позицію: ті хто вважають, що вирішальну роль у формуванні цивілізації Стародавньої Греції відіграла природа займіть своє місце, а ті хто вважає, що людина – з іншого боку. Якщо ж аргументи ваших суперників вас переконають, то ви можете змінити своє місце
VІ Підведення підсумків уроку
Вчитель історії
Оцінювання учнів проводиться з а картками самооцінювання, де кожен учень може самостійно оцінити свою роботу на уроці, як з географії так із історії
VІІ Домашнє завдання
Написати есе на тему «Вирішальну роль у формуванні цивілізації Стародавньої Греції відіграла природа чи людина»